Hvorfor?
SMV-virksomheder har en travl hverdag. Ejeren/Adm. Direktør er ofte også involveret i driften af virksomheden, hverdagen er til tider uforudsigelig, og opgaverne spænder bredt. Viljen og idéerne til at udvikle virksomheden er der, men så ringer telefonen… Og hvem skal man sparre med, hvem har konkrete erfaringer der kan accelerere udviklingen og samtidig sikre at man kommer godt i mål? Her kommer et professionelt Advisory Board ind i billedet. Enten som et alternativ til en bestyrelse, men ofte som et supplement til bestyrelsen.
Hvad?
Vi hjælper med at finde og rekruttere erfarne erhvervsledere, der kan sætte strøm på udviklingen af din virksomhed. Vi sammensætter en række profiler, der har været der hvor din virksomhed er i dag, og kan bidrage med konkret viden om hvad der er vigtig, hvad der skal gøres samt kender faldgruberne.
Hvordan?
Sammen med dig kortlægger og beskriver vi hvad formålet med Advisory Board’et er. Så konkret som muligt, så alle ved hvad de skal bidrage med. Derfra rekrutterer vi en række profiler, så du har noget at vælge imellem. Vi rådgiver dig om hvordan du kan sammensætte dit Advisory Board, så du får sparring med udgangspunkt i din virksomhed, jeres ståsted og jeres mål. Vi sørger for at introducere medlemmerne til hinanden inden det første Advisory Board. Vi forbereder og faciliterer møderne, så du kan koncentrere dig om det væsentlige. Og så følger vi op, så dine forventninger bliver indfriet. Vi hjælper med at inspiration og gode råd bliver omsat til handlinger i dagligdagen.
Referencer
Pictura A/S – Adm. Dir Henrik Skafte
”Gav mig de pisk på ryggen, jeg havde brug for”
”Jeg søgte hjælp til at blive en bedre leder, men var kørt sur i traditionelle netværk. Jeg havde brug for at møde konstruktiv modstand og lære nyt. Sparring, som handlede specifikt om Pictura A/S og min måde at være leder på”.
”Heldet ville, at jeg mødte Uwe, som jeg har kæmpestor respekt for. Uden ham havde jeg nok aldrig valgt advisory board som løsningen. Uwe fandt en række kandidater, og sammen hyrede vi to meget kompetente folk fra Nestlé og Carlsberg. Mit fokus var i begyndelsen på salgsorganisationen, men med Uwe og advisory board stod det tydeligt, at udfordringen i bund og grund var en uklar strategi”.
”Halvandet år senere siger mine kolleger, at jeg er en bedre leder: Jeg kommunikerer tydeligere, giver mere ansvar videre og har sat en kurs alle kender. Vi ved, hvor vi vil hen og vi måler undervejs, at vi er på ret kurs”.
”Vi er en bedre arbejdsplads, udvikler os og forretningen vokser. Før var vi farmere – nu er vi huntere. Vi opsøger vores egen succes. Jeg bad om pisk på ryggen… og fik det”.
Henrik Skafte (40) er direktør i Pictura A/S, som har 36 ansatte og omsætter for 100 mio. kroner årligt. Pictura A/S leverer kontorartikler, garn og legetøj til Coop, Salling Group, Dagrofa og Indeks Retail.
OneMarketing, Adm Direktør Honza Vitazka
”Gavner virksomheden… og mig personligt”
”Vi har haft advisory board i et par år. Samarbejdet med eksterne eksperter har hjulpet mig og resten af ledelsen til at hæve blikket fra et operationelt niveau til det strategiske. De kritiske spørgsmål og gode råd fra uafhængige eksperter gavner os stort”.
”ONE Marketing er en familieejet virksomhed. For et års tid siden blev jeg forfremmet til administrerende direktør. Det er mit første job som CEO og ikke noget, jeg havde planlagt. Der var meget, jeg skulle lære. En af mine første beslutninger var at beholde vores advisory board med Uwe som tovholder. Som ny chef har jeg også haft god personlig sparring med Uwe og draget fordel af hans bomsolide erfaring”.
”Jeg kan godt se for mig, at vi fortsætter med advisory board… eventuelt med nye eksperter efterhånden som vi udvikler os og møder nye udfordringer”.
Honza Vitazka er administrerende direktør i ONE Marketing, der har 37 ansatte og omsætter for 30 mio. kroner årligt. ONE Marketing hjælper kunder som Tryg, Falck, Viaplay, L’EASY og Telia med markedsføring.
Steen Søndergaard, Administrerende direktør, V-R Gruppen Forsikringsmæglere A/S
Vi har aldrig haft så godt styr på vores forretning som nu. Og udgiften til vores advisory board har tjent sig ind allerede efter et års tid.
“Vi har fået en væsentlig bedre forståelse for vores kunder, fordeling af indtjening og interne processer i vores administration.
Medarbejdere og bestyrelse har taget godt imod anvisningerne fra advisory board. Alle anbefalinger er blevet drøftet og sidenhen sat i værk.
Skal jeg fremhæve én anbefaling og aktivitet, vil det være arbejdet med at optimere interne processer herunder Lean og Kaizen forbedringstavle. Det er samtidig de aktiviteter, vi er nået længst med.
Vil helt sikkert overveje at bruge advisory board igen. Advisory board er et godt supplement til bestyrelsen, når specifikke opgaver skal belyses og løses”.
Konditor Bager – adm dir Morten Lapholm
De gør os skarpere
Vi definerede vores behov, og så gik Uwe i gang med at caste folk. Han sorterede folk fra undervejs, og til sidst blev jeg præsenteret for en gruppe, som jeg skulle vælge tre folk fra. Jeg har valgt navne fra, som virkelig irriterer mig, og som jeg også gerne ville have arbejdet sammen med, men den her sammensætning fungerer i forhold til den nuværende opgave. Det er unikt at vælge tre på samme tidspunkt, for så kan man sikre sig, at gruppens medlemmer kan komplimentere hinanden, lyder det fra Morten Lapholm, som fik tre folk med viden inden for franchising, logistik og driften af frivillige kæder som Konditorbager ind.
Det er super godt og givende. Jeg bliver udfordret, og de er med til at gøre os skarpere, siger han.